Alle nyheter

Oppdatert status Koronavirus

Oppdatering fra Åstveit Svømmeklubb

Vi minner igjen om at Åstveit Svømmeklubb til enhver tid forholder seg til folkehelseinstituttet og Bergen Kommune sin retningslinjer hva angår utbruddet av koronavirus i Norge. 

Vi oppfordrer alle til å være ekstra påpasselige med hygiene, og spesielt nøye med håndvask. Dette også før og etter trening. 

Det foreligger fortsatt ikke restriksjoner for trening, og vi opprettholder derfor vårt treningstilbud for alle grupper inntil vi eventuelt får andre instrukser. 

Dem som har vært i utlandet, og spesielt i ekstra utsatte områder, bes om å holde seg hjemme fra trening i to uker etter hjemkomst. Dette gjelder også om man har nær familie (foreldre/søsken) som har vært i utsatte områder. 

Vi ber også om at alle med symptomer på sykdom holder seg hjemme fra trening i minst to symptomfrie dager før de kommer på trening igjen. 

 

Informasjon fra folkehelseinstituttet

Informasjon om viruset finner dere på FHI sine nettsider: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/

Utdrag fra FHI sine sider:

Hva med svømmehaller og treningssenter?

I basseng vil klorinnholdet gjøre at viruset ikke lenger kan smitte. Per i dag er det derfor ingen begrensninger på bruk av svømmebasseng, men følg de generelle rådene for å unngå smitte, som er skissert over:

  • hold deg for nese og munn når du hoster eller nyser
  • vask hendene
  • hold avstand

Slik snakker du med barn om koronaviruset

  • Det er viktig å snakke med barn og unge om koronavirussykdom for å unngå frykt og for å skape trygghet rundt situasjonen.
  • Mange barn er opptatte av viruset, og lurer på om de vil bli syke og hvor farlig det er.

Hvordan snakke med barn?

Særlig viktig å tenke på i møte med små barn (mellom cirka 2 og 7 år)

  • Det er viktig å lytte til barnet, vær tilstede i samtalen og la barnet snakke ferdig.
  • Husk at særlig mindre barn «fyller ut» med fantasien når det er ting de ikke forstår.
  • Legg merke til om barnet ditt er opptatt av korona-utbruddet. Hvis ikke, hold igjen med å selv ta det opp.
  • Vær tydelig på at det er lov til å være redd, lei seg eller sint.
  • Vær konkret, klar og tydelig. Gjenta gjerne på ulike måter.
  • Forklar hvordan man blir smittet (dråpesmitte på nært hold) – og hvordan man unngår å bli smittet (Håndhygiene, nys i albuekroken osv)
  • Fortell hvem som behandler pasientene (flinke leger og sykepleiere)
  • Fortell hvordan man behandler pasientene – de sykeste må på sykehus og får medisin. De som bare er litt syke kan være hjemme, men kan ikke være sammen med andre mennesker på en stund (14 dager)
  • Sykdommen er alvorlig, men vi er godt forberedt i Norge.
  • Husk at det er mange tusen leger og sykepleiere og andre som passer på at pasientene får så god behandling som mulig.
  • Dersom barnet kjenner seg dårlig, så ta temperaturen. Barn med feber skal holdes hjemme fra skolen.

 

Dersom dere har spørsmål, bes det om at dere tar kontakt med klubben i følgende kanaler:

Konkurranseavdelingen: kontakt hovedtrener på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Kursavdelingen: kontakt svømmeskoleansvarlig på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

Andre henvendelser: kontakt styreleder på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

Utskrift E-post

Viktig info ift Koronaviruset

Åstveit Svømmeklubb følger med på de nasjonale anbefalingene når det gjelder pågående utbrudd av koronavirus.


https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/rad-og-informajon-til-befolkningen-om-nytt-koronavirus-coronavirus-2019-nco/?fbclid=IwAR1IO8_wle9mKSQTXIoquoz6JU0_j7ADefSlqOMHk5nyppMmxU9eII5leNk

Det er per dags dato ikke noen restriksjoner ift idrett hverken når det gjelder trening eller konkurranse. Vi har likevel noen ytterligere anbefalinger til våre medlemmer;

1. Det er mye feber og vanlig sesonginfluensa i omløp. Ikke kom på trening før du føler deg helt restituert og symptomfri. Dette både av hensyn til deg selv og dine medsvømmere.
2. Ta vare på ditt eget immunforsvar! Dette er ekstra viktig for svømmere på høyt nivå som har stor treningsmengde. Pass på god håndhygiene, spis sunt, få nok søvn, ikke bli kald etter trening men fortsett å svøm, tren, lek og le! Da er immunforsvaret ditt på topp!

 

Utskrift E-post